14. Ar gerai šiąnakt miegojot?

Neuromokslų ir psichologijos profesorius Matthew Walker iš Berkeley universiteto parašė gerą knygą „Why We Sleep: Unlocking the Power Of Sleep and Dreams.“ Jei nemanot, kad miegas svarbus arba jei labai mėgstat pamiegoti, paskaitykit knygą, o kol kas keli svarbūs dalykai apie  miegą ir smegenis. Ir apie tai, kam motina gamta sugalvojo sapnus – dvi valandas per naktį mes pasineriam į tokią realybę, kad FB ir instagramui tereik slėptis. Aš va, per ilgai gerai miegojau, beveik pramigau  ir tekstą rašau ne ryte. 

 

MAN NEREIK DAUG MIEGO

Kaip žinia, miegas susideda iš dviejų fazių – nonREM ir REM (sapnų). Gilaus miego fazėse vyksta visi gerieji organizmo atsigavimo po dienos vargų procesai. Matthew Walker tiria žmones, bet kitų mokslininkų tyrimai su žiurkėmis buvo ne ką blogesni. Dieną žiurkėms (su elektrodais ant smegenų) leido lakstyt labirintu, jų smegenys mokėsi maršrutą. Naktį tie garsiniais signalai smegenyse buvo 20 kartų dažnesni. Naktį jos nebėgiojo, bet daug greičiau nei dieną mokėsi labirinto kelią. Ir kitą dieną jos daug geriau lakstė! O ką žmonės? Mokslininkas sako, kad jo tyrimai su sportininkai rodo, kad ne tik treniruotės daro meistrus, o treniruotės ir geras miegas daro stebuklus. Nes kitą rytą įgūdžiai yra 20-30% geresni, nei vakar treniruotės pabaigoje. Tai pagalvokit, ką veikia mūsų smegenys ir duokit joms pamiegoti, kad rytoj būtų sėkmingesnė diena. Beje, jei dar mažai argumentų, tai jei miegat 5-6 valandas, jūsų fizinis nuovargis kitą  bus didesnis maždaug 30%. Sportininkus ištyrus paaiškėjo, kad po blogo miego traumų tikimybė gerokai didesnė. Mes gi ir taip žinom, ane, tik neinam miegot laiku :) 

O kaip taurelė prieš miegą? Alkoholis blokuoja sapnų (REM) miegą, nors padeda užmigti kaip ir kai kurie ne visai legalūs „raminamieji“. Bet tai ne visai tikras miegas. Mano pažįstamas išgerdavo tetrapaką raudonojo,  kad užmigtų. Kitaip niekaip. Paskui metė, sakė televizoriaus zirzimas panašiai veikia. Kaip pastebėjo tie, kas detoksikuojasi per Dry January arba Sober October,  kai visas alkoholis galų gale pasišalina iš organizmo, pradeda sapnuotis ryškūs sapnai.  Panašiai, sako, po gero vakarėlio, kai per kokias 6 valandas iš organizmo pasišalina alkoholis, paskutinės miego valandos (išsimiegot tai reikia) apdovanoja mus ryškiais sapnais. 

Jei kada girdėjot apie baltus arklius ir baltąją karštinę, kuri ištinka alkoholikus, mokslininkai žino, kodėl taip būna. Nes alkoholis blokuoja sapnų fazę, o smegenų neapgausi, jos skaičiuoja, kiek ko negavo. Ir kai supranta, kad niekaip nebegaus to miegant, sapnai išsiveržia ne miego metu. Ir prašom – nemiega, sąmoningas, o sapnuoja ir vaizdus visokius mato. Nežinau, ar arkliai privalomi, bet gal norėčiau delfinų labiau….Tik jaučiu neįmanoma užsisakyt…Pabandykit padalyvaut kokiam nemiegojimo maratone, pamatysit ko nematę ir nemiegodami.  

Pasakykit vyrams, kad išsimeigotų. Kam? Tų vyrų, kas miega  5–6 valandas per naktį, testosterono lygis yra toks pats, kaip dešimt metų vyresnių. Tai paguldykit juos, leiskit išsimiegot, daug šansų, kad pasitaisys jūsų intymaus gyvenimo kokybė ir visa kita, už ką tas vyriškas hormonas atsakingas.

SMEGENYS NEMIEGA, KAI MES MIEGAM

Pasakykit vyrams, kad išsimeigotų. Kam? Tų vyrų, kas miega  5–6 valandas per naktį, testosterono lygis yra toks pats, kaip dešimt metų vyresnių, Tai paguldykit juos, leiskit išsimiegot, daug šansų, kad pasitaisys jūsų privataus gyvenimo kokybė ir visa kita, už ką tas vyriškas hormonas atsakingas.

Kodėl viešbutyje blogai miegam? Aš ačiū, gerai. Bet jūs gal nelabai?  Pasirodo, kad tada  pusė  mūsų smegenų nelabai miega,  nes miegant nepažįstamoje aplinkoje smegenys įjungia grėsmės stebėjimo sistemą. O gal liūtas ateis? Ir net po 8 valandų miego galit atsikelti pavargę.

Mokslininkai uždarė žmones į fMRT aparatus pamiegoti. Ką jei sužinojo? Kad kai REM fazėje kai kurios smegenų dalys miego metu yra net 30% aktyvesnės nei būdraujant: atsakingos už  vaizdą, emocijas,  motoriką, kinestetiką, atmintį, bet kaktinė žievė (tas smegenų stabdys, kuris apskaičiuoja pasekmes, atsakingas už logiką ir racionalius sprendimus, kuris  kuria scenarijus ir galvoja  „kas, jei…“) nurimsta. Valio, nebėr prižiūrėtojo! Įmanoma viskas… kol prabundi.  

Sapnus pamirštam gana lengvai, bet ne todėl, kad jie nesvarbūs. Jie lieka atminty, bet nepasiekiami, bet užtenka menkiausios detalės net  ir po kelių dienų, kuri juos ištrauktų. Mokslininkai turi teoriją, kad visi sapnai lieka atmintyje, nors ir sąmoningai nepasiekiami, tačiau nesąmoningai jie veikia mūsų elgesį. 

„Rytas protingesnis už vakarą. Pamiegok su problema“ – čia viskas labai teisinga, mokslininko nuomone. Smegenys viską sudėlioja, testuoja, svarsto, o ryte daug kas atrodo paprasčiau. Taigi rebusų spręsti vakare nereikia. Su jais reik eiti miegoti.

 

KLAUSAU ĮDĖMIAI, KĄ JŪS GALVOJAT. Rašykit!

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.

Create a website or blog at WordPress.com | Sukūrė: Anders Noren

Aukštyn ↑

%d bloggers like this: